Alla inlägg under januari 2010

Av Elin Svensson - 29 januari 2010 01:14

Haha ja det är faktiskt sant. Och vem började revolutionen? Moi!   


Jag köpte en våg för några dagar sen och idag fick alla reda på att jag faktiskt köpt en. Först ville ingen väga sig. Sen ville Per. Sen Jeanette. Sen till slut ville tjejerna också. Bara jag och Jeanette var nöjda så de andra har nu bestämt sig för att motivera varandra med mat, träning, grupp-promenader (hur nu det ska gå när alla jobbar olika shift, blir typ 3 på morgonen   ) ingen alkohol (YEAH RIGHT). Om en månad är det invägning tillsammans haha!


Eftersom alla vill väga sig på morgonen och jag inte tänker vakna vid 06.30 bara för det så står nu vågen ute i en av korridorerna - precis framför en helfigursspegel lämpligt nog   




Kvällen har varit full av liv och rörelse. Vi var 7 ganska tävlingsinriktade kollegor som fick för oss att spela "Så det kan låta" när inget bra fanns på tvn. Där var tävlings-spirit kan jag säga!   

Av Elin Svensson - 26 januari 2010 13:55

....tonight's gonna be a good good night1



Ikväll är det fest. Tydligen börjar den redan vid 20 med mat och hela kitet, men vissa av oss jobbar ju fortfarande då. Vi är två tjejer som inte fått ledigt så vi slutar vid 23 och är väl på festen vid 00 tidigast. De som är lediga kör all in idag - skidåkning från 11 med en öl i halvtimmen. Vet inte hur det ska gå eftersom de inte serverar alkohol i backen förrän 15   


Nu har jag i alla fall filat och putsat naglarna, plattat håret och borstat tänderna. Bara smink som ska på och kanske lite kläder också. Tydligen är det varmt ute idag så skidbyxor + underställ är inte att rekommendera. Fejset ska kanske också åka på så man ser lite vettig ut på jobb   


Imorgon ska jag försöka ge mig på skidbacken, woho!     

Av Elin Svensson - 26 januari 2010 13:52

1. När man tar ett djupt andetag genom näsan känns det som allt inne i näsan fryser fast.

2. När man vaknar på morgonen och ser istappar på insidan av fönstret

Av Elin Svensson - 23 januari 2010 23:30


Tiden går verkligen väldigt fort när man har kul!


En hel vecka har jag varit här uppe i Norge nu. Förstår det knappt. Imorgon har jag jobbat en hel vecka. Men man blir ju helt störd av ett jobb inom hotell- och restaurang-branschen. Det finns bara en anledning till att man vet att det är helg på riktigt - att alla kommer på weekends! Våra egna "helger" infaller ju lite då och då - om man har tur! Enligt mig är det tisdag idag eftersom jag var ledig i torsdags, men när folk checkar in för att vara med på bröllopsfest inser man att det är oss det är fel på :P Igår pratade jag och min kollega/chef engelska med en gäst och jag kom ju så snabbt in i det hela att när gästen gått fortsatte jag prata engelska med henne - som till slut skrattade så hon inte visste var hon skulle bli av :P



Åh gud vad man kan ha kul på jobb! Man kan faktiskt det! Häromdan skulle en av mina kollegor gå hem precis när jag frågade någonting ang. vem jag skulle vidarebefodra mail till och vad jag skulle skriva för notis i det. Rekommendationen: Tomte :)

Eftersom jag knappt känner den här människan på booking så skrev inte jag det MEN min kära kollega som stod bredvid knuffade i princip av mig från barstolen jag satt på. Resultatet? Ett ömmande knä - dock utan blåmärke! :) Tur det var sent på kvällen så inga gäster såg det :P



Igår jobbade jag 8.30-21 Runt 19.30 började tankeförmågan stängas av totalt och vid 21 klarade jag bara av att gå till omklädningsrummet - inte en till bokning skulle lyckas. Fick väl en 4h orolig sömn och sen imorse var jag lite mer zombie :) Skulle checka ut en gäst som skulle betala kontakt. 663 nok. Jag fick 700. Jag räknar ut 37 kr tillbaka. Då visar det sig att gästen hade 63kr i mynt. Jag blev som ett stort frågetecken. Jag visste inte vad jag skulle göra. Som tur hade jag att skylla på att kl bara var 08, att jag inte vaknat :P Trevlig gäst som höll med mig ;)



Idag och imorgon söndag blir det normala tider 7-15 men det gäller ju att kunna somna i tid idag igen - och som det ser ut nu så blir inte planerna så.



Nu ska huvudet snart få vila. Tror jag ska lägga pappret med norska ord på under min kudde inatt. Då borde jag väl kunna alla flytande tills imorgon?

Av Elin Svensson - 21 januari 2010 22:26

Igår var det första Geilo-partyt för mig. Tur att jag blev ledig idag så jag verkligen kunde njuta utan någon tidspress eller så. Skulle bara dricka en halv flaska vin pga kalorierna men det gick ju som det gick.


Hade jag kul? OM jag hade! Bra musik, bra stämning inom gänget. Det var mest folk från Vestlia (mitt hotell). Och så va där en eller två grupper turister, en från sverige och en från norge. När vi skulle hem skulle vi ta taxi var det bestämt sen innan. Då kom en av norrmännen igen och så gick vi mot hans hotell...

Jag: Var bor du? Vilket hotell?

Han: Vet inte riktigt vad det heter

Jag: Det är väl inte Highland?!

Han: Jo!

Jag till tjejerna: Hur okej är det att köra bortamatch på systerhotellet? :P

Tjejerna: Hur okej som helst! =D


Precis utanför hotelldörren säger han "Du.. alltså.. hmm.. Jag har tjej"

Tack o hej sa jag! Sen va det en massa fram och tillbaka hurvida vi tjejer ändå skulle på efterfest på Highland, slutade dock med att det inte blev något. Fick springa halva vägen hem. Jag hade ju bara min tunna svarta träningsjacka på mig! ... Kom hem och då satt de andra i köket och snackade. Deras reaktion: "Va fan gör du hemma redan?! Skulle inte du köra bortamatch?! :P"



Av någon anledning kom jag inte i säng förrän 04.30 och vaknade ganska muntert 11. Har ju haft en muffin i 4 dagar som legat och frestat mig för sakens skull och skulle ligga där i en vecka. Den blev frukost imorse eftersom brödet inte var speciellt ätbart :( Resten av dagen har jag varit ute och promenerat fram och tillbaka i byn i 3.5h Bl.a beställt skattekort, registrerat mitt simkort, och handlat. Blev en efterlängtad dusch och middag och kvällen har spenderats i soffan med tv och film och kollegor :)



Nu ska jag nanna kudde! Ska jobba 8.30- ca 21 imorgon. Sen lör-sön 7-15 i alla fall.


Gonatt! :)

Av Elin Svensson - 18 januari 2010 22:52

Okej. Det är nog inte träningsvärk jag har.. Det brukar inte kännas på detta sättet. Har så sjukt ont att det går inte att beskriva med fina ord vid lårfästet och ner i lårbenet. Sen precis ovanför ankeln (självklart samma ben, varför inte liksom?!) har jag nog fått ett invärtes blåmärke som man bara märker när man går med kängorna. Höger axel är också intressant men jag har ju burit en del både igår och idag så det kan nog bero på det. Musklerna som ömmar ner till armvecken är nog bara resultatet av fler och tyngre biceps-övningar i torsdags + mitt bagage på Oslo Sentralstatjon. Får preparera lederna med en massa antiinfl. krämer ikväll :)



Idag har jag följt Pierre hela dagen. 09-13 var vi i receptionen och har sprungit en massa. Jag har svarat i telefon också, woho :) 13-16 var det någon kurs presenterad av Thon Hotels som hotellet går under. Det var inte alls nära att jag somnade. Nejdå. Nej. *zzz* Efter det tog jag bort alla kaffekoppar och glas (Gud va folk på konferenser dricker kaffe och vatten!), satte in i diskmaskinen, och förberedde inför imorgon. Då ska jag vara själv i konferensen 9-15 ungefär. Ska bli intressant och se! Sen 15-23 är det receptionsträning. Så här kommer jag nog jobba tis-fred.



Nu ska jag borsta tänderna, läsa och sen sova.


Gonatt!

Av Elin Svensson - 17 januari 2010 23:55

God kväll!

Idag sov jag verkligen ut! Somnade nog vid 23 tiden igår och vaknade vid 9 idag, lämnade dock inte sängen förrän närmare 10. Hittade inget eluttag nära min badrumsspegel så jag fick använda datorn till spegeln. Efter 5 min insåg jag att det inte funkade så jag fick starta den och använda webcam som spegel istället :P Har nu fått reda på att det tydligen ska finnas ett för rakapparater i badrummet. Tror inte att det är bra för min plattång bara.


Orkade inte gå ut flera gånger idag så jag låg och läste lite till närmare 12 då jag tog en tur till Spar för att handla frukost – en banan och en muffin! Promenerade sedan bort de kalorierna på väg till hotellet. Kl 13 skulle jag bli visad runt men det slutade med att jag 14-21 har jobbat istället. Jobbade lite i restaurangen och sen blivit lite upplärd i receptionen. Tydligen ska jag vara mest i receptionen och konference center eftersom en av killarna där skadat sig och är sjukskriven. Imorgon ska han, Pierre, lära upp mig i konfan. Tydligen vill de mest att jag ska vara i receptionen och konferens-avdelningen, men kunna rycka in i restaurangen när det behövs.


Hade följe med tre blivande kollegor hem från jobbet, svenskar allihop. Har sen suttit i vardagsrummet med dem, snackat, halvkollat på film, fått igång internet :)

En av de bästa sakerna är att vi får använda hotellpoolen och gymmet hur mycket vi vill – när vi vill! Och gud va fint det är att promenera här i snön. Lite jobbigt bara nu när jag har grym träningsvärk men det kommer nog bättra sig snart. Förhoppningsvis.


Nu måste jag nanna kudde och sen upp o jobba imorgon. Får förhoppningsvis se ett kontrakt då också med både lön och skatt och div. sånt.


Gonatt!

Av Elin Svensson - 16 januari 2010 22:30

Hej hopp!


Nu har jag installerat mig. Rummet är ganska litet men ändå större än enkelrummen på skolan så det är ingen fara. Tur garderoben rymmer en del =) I princip allt är uppackat, eller i alla fall det nödvändiga. Det var tur jag tog med egna lakan och handduk för det fanns inte på rummet.


När jag kom fram till Geilo blev jag hämtad och körd till hotellet. Där visade det sig dock att de redan hittat boende till mig så jag ”slapp” sova på hotellet i några nätter. Ganska skönt ändå. När jag fått in väskorna på mitt rum, tog jag en promenad till systerhotellet för att se om den skånska tjejen var kvar, och det är hon :) Nu har jag bäddat sängen och duschat och äntligen börjat få  upp värmen i rummet. Det är nästan ett halleluja-moment! 


Temperaturen är ca -10 grader och det snöar – jättefint! Har dock en backe jag måste gå nedför precis utanför huset. Det ska bli kul och se hur det slutar! Jag har redan på väg att sätta mig på rumpan några gånger.


Nu ska jag lägga mig och läsa lite, låta mina stackars armar och ben få vila. Om vi säger så här: Jag rekommenderar INTE att öka både vikter och upprepningar på gymmet samma vecka man ska åka med ca 30-32 kg packning! De där 32kg är tillräckligt med träning när man sprungit runt hela Oslo central för att hitta någon affär som säljer Tele2 kontantkort startpaket. Nu har jag hittat ett MEN man måste aktivera det i en affär om man inte har norskt personnummer, sen tar det 24h att aktivera. Så jag lär ha norskt mobilnummer på tisdag. Hoppas jag.


God natt! :)



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards